. Pengertian Hypnosis ~ HYPNOSIS SHOT-INDONESIA Chapter MALAYSIA

HYPNOSIS SHOT-INDONESIA

Ribuan Orang Telah Merasakan Manfaat dari Spiritual HypnOtivation Therapy (SHOT)-Indonesia. Metode Ini Terus Dikembangkan oleh Dr. Gumilar, S.Pd.,MM dan Para Pakar Dalam Rangka Mengoptimalisasikan Potensi Diri, Guna Berpartisifasi Aktif terhadap Pembangunan Masa Depan Generasi Bangsa Menuju Generasi yang Cerdas Dalam Berkarya Taqwa Dalam Beribadah. Saat ini Dapat Dinikmati di Negara Malaysia: "Hypnosis SHOT-Indonesia Chapter Malaysia. Telp/Hp. +6281323230058

Ahad, 28 Ogos 2011

Pengertian Hypnosis

HYPNOSIS

Hypnosis adalah asal dari kata hypnos ertinya tidur, namun hypnosis bukan keadaan orang yang tidur. Sebenarnya hypnosis ialah suatu keadaan yang agak mirip dengan tidur, dan di saat itu alam bawah sedar yang mengambil alih peranannya dan fikiran sedar berkurang peranannya. Nah pada saat ini seseorang menjadi sangat sugestif(mudah dipengaruh) kerana terbukanya critical area.

Seseorang yang dalam keadaan hypnosis sebetulnya pada keadaan yang sangat kesentrasi internal. Jadi proses hypnosis adalah proses membimbing seseorang berpindah focus dari external ke internal (konsentrasi).
Pada prinsip kerja untuk mengaktifkan alam bawah sedar ialah dapat dilakukan dengan menggunakan berbagai teknik. Contohnya teknik verbal (sugesti), teknik non verbal (sugesti tanpa kata),teknik releksasi progresif, teknik penggunaan tenaga, teknik visualisasi, dan sebagainya.

Menurut berbagai ahli, secara sederhana kita dapat mengatakan bahawa fikiran manusia terdiri dari dua fungsi : fikiran sadar (berpengaruh pada kehidupan kita sekitar 12%), manakala alam bawah sedar (88%). Jelas ertinya alam bawah sedar lebih banyak mengelola kihidupan kita. Ada ahli lain yang membezakan menjadi 3 ( sedar,bawah sedar, tidak sedar), namun untuk memudahkan kita sederhanakan saja hanya ada dua fungsi.

 
Fikiran sedar berfungsi secara kritis menyaring segala informasi yang akan masuk ke otak, menimbang, memeriksa secara logic, menganalisa, meghitung, dan sebagainya. Atau lebih senang fikiran sedar adalah memori sementara(RAM). Sedangkan fikiran bawah sedar berfungsi menyimpan memori, program-program dan pola perilaku kita, demikian juga mengatur berbagai fungsi organ tubuh kita. Manakala fikiran bawah sedar dapat di samakan dengan (HARD DISK)

Alam bawah sedar ini mirip dengan anak kecil, ia tidak dapat membezakan antara reality dan imajinasi. Pada saat kita rileks dan konsentrasi, secara langsung fikiran bawah sedar ini aktif. Ini menjelaskan kenapa kreativitas munculnya pada saat kita rileks.

Sebenarnya keadaan hypnosis bukan lagi hal yang aneh. Kenapa? Kita setiap hari masuk dan keluar dalam keadaan hypnosis/ trance(keadaan tidak sedarkan diri) berkali-kali, tetapi level hypnosis nya ringan. Cuba kita renungkan, pada saat kita menonton TV, di mana perhatian kita tertumpu sepenuhnya di TV,maka kita tidak sedar akan sekeliling dan menjadi sangat tersugesti oleh TV. Pada saat kita melihat filem yang sedih, pasangan kekasih tidak dapat bersama kerana dihalang oleh orang tuanya, maka kita akan sedih dan menangis, dan secara langsung hati kita sebak, padahal kita tahu itu hanya sebuah cerita.

Fanomena hypnosis/trance ringan juga terjadi setiap hari dimana saat kita sedang membaca buku,novel, memandu kereta, mendengar music, bercinta sampai lupa waktu, sepuluh jam terasa satu jam dan seterusnya.
Hypnosis dapat digunakan untuk melakukan berbagai keperluan:

  • ·          Memprogram diri, memprogram orang lain. Dapat mengikuti kehendak yang kita inginkan
  • ·         Therapi untuk penyembuhan permasaalahan psikologis, seperti trauma, phobia, ketakutan,dan lain lagi.
  • ·         Komunikasi persuasif, baik untuk mempengaruhi anak agar lebih menuruti orang tua, mempengaruhi anak murid supaya selalu mendengar kata guru, mempengaruhi mahasiswa supaya lebih memahami apa yang di sampaikan oleh pensyarah, mempengaruhi teman, bawahan, atasan, calon customer agar membeli dan sebagainya.
  • ·         Hiburan, yaitu stage hypnotism, yang menggunakan efek post hypnotic sesaat untuk memunculkan berbagai situasi lucu, aneh dan tidak masuk akal di atas panggung pertunjukan. Selain itu waking hypnosis juga dapat dilakukan tanpa di suruh tidur, dan seseorang dapat menurut segala instruksinya.
  • ·         Medic, misalnya untuk menciptakan efek anestesi/bius(mati rasa), memperlancarkan kelahiran, dan sebagainya.
  • ·         Forensic, dapat digunakan untuk menggali informasi dari saksi.
Jika dilakukan di tangan orang yang benar dan professional tidak ada bahaya dan efek sampingnya. Saat ini hypnosis sudah ilmiah dan modern, diteliti dan dikembangkan menggunakan kaedah yang sangat teruji. Diakui keberadaannya oleh berbagai lembaga internasional termasuk di dalam lembaga medic. Dan sekarang penemuan terbaru dan dikembangkan oleh Dr.Gumilar.S.Pd.MM, dan beberapa pakar yang lain. Yakni belajar hypnosis dengan spiritual dan menerapkan prinsip-prinsip motivasi langsung dapat menerapi diri sendiri dan orang lain. 


By Abu Bakar Bin Ahmad Mansor
(S.Kom.I., C.St., CH., CHt., NNLP.,)